Skip to content

Akumulators. Kā pareizi ekspluatēt akumulatoru?

 Akumulators. Kā pareizi ekspluatēt akumulatoru?

Kāpēc dažām automašīnām akumulators kalpo 6-7 gadus, vai pat ilgāk, bet dažiem citiem transportlīdzekļiem tas ir jāmaina katru gadu, vai katru otro gadu? Un tas neskatoties uz to, ka tiek izvēlēti dažādu ražotāju akumulatori un nebūt ne no “letākā gala”, bet gan pazīstamu un kvalitatīvu brendu izstrādājumi ar “vārdu”.

Akumulators parasti kalpo vairākus gadus. Akumulatora ilgmūžību nosaka vairāki tā ekspluatācijas apstākļi. Tomēr kā galvenais faktors parasti ir jāņem vērā uzlādes strāva un uzlādes ilgums. Šie faktori jo sevišķi izteikti izpaužas uz vecāku gada gājumu automobiļiem. Vairums deviņdesmito gadu Vācijā ražoto automobiļu elektrosistēmu nenodrošina pienācīgu lādēšanas strāvu pilsētas režīmā, ja ir ieslēgti visi energopatērētāji, “ēdelīgakie” no kuriem ir aizmugurējā stikla apsilde un sēdekļu apsilde. Tāpēc arī parasti akumulatora “izbeigšanos” piedzīvojam ziemas mēnešos.

Tātad- kā pareizi jāekspluatē akumulators, lai tas šajā ziemā “neizbeigtos”?

Pirmkārt- (un jo sevišķi, ja braucat pilsētā, bieži stāvot pie luksoforiem, kad motors darbojas uz maziem apgriezieniem, kā arī pārbraucieni pa pilsētu nav ilgi) mēģiniet nelietot pakaļējā stikla elektrisko apsildi vispār! To pašu var attiecināt arī uz sēdekļu apsildi. Tomēr, lai pārliecinātos par šo darbību lietderīgumu, labāk būtu vispirms pārbaudīt auto ģeneratora spēju lādēt akumulatoru! Tam jums būs nepieciešams voltmetrs, kādu var nopirkt par dažiem latiem jebkurā sadzīves preču veikalā. Normāla akumulatora uzlāde ziemas mēnešos tiek nodrošināta, ja tas saņem vismaz 13,8V lielu lādēšanas strāvu (benzīna motoriem) un 14,2V lādēšanas strāvu dīzeļa motoriem. Šī strāva jāmēra tieši uz akumulatora klemmēm, auto darbojoties brīvgaitā. Ieslēdziet arī pa vienam visus elektropatērētājus, gaismas, logu apsildi un pārējo, ko lietojat ikdienā, lai un tad vienlaicīgi mēriet strāvu! Ja šī strāva ir mazāka par norādītajām vērtībām, mēģiniet kaut ko izslēgt un atrodiet patērētāju, kurš ir “ēdelīgais” un centieties to nelietot ikdienā!

Ja tomēr nekādīgi nesanāk sasniegt norādītos 13,8V benzīnniekam un 14,2V dīzelim, būtu ieteicams pārbaudīt spriegumu tieši uz paša ģeneratora spailēm, un ja tur tas ir lielāks, tad notīrīt un pa jaunam savienot visas klemmes, kuras pieskrūvētas ģeneratoram, auto masas klemmi, motora masas savienojumus ar auto korpusu. Bieži vecajiem ģeneratoriem, sevišķi deviņdesmitajos  Vācijā ražotajām automašīnām tomēr tik un tā neizdodas sasniegt nepieciešamo uzlādes strāvu pilnībā. Tādā gadījumā jums būs nepieciešams akumulatoru lādējamais aparāts, ar kuru regulāri, vismaz reizi divās nedēļās, akumulators jāpapildina līdz normālai uzlādei, lai tas kalpotu ilgi.

Vel viens no faktoriem, kurš iespaido akumulatora ilgmūžību, ir startera strāva, kuru tas ņem auto starta brīdī. Ja starteris ir vecs, ar padilušām buksēm, tas mēdz ņemt vairāk strāvas, nekā konstruktīvi paredzēts, tādejādi papildus noslogojot akumulatoru starta brīdī ar lielu palaides strāvu. Sevišķi šis ir raksturīgi veciem dīzeļa motoriem. Šo strāvu gan izmērīt pašiem neizdosies, pēc tās mērījumiem ir jāgriežas specializētos autoservisos ar speciālām iekārtām.

Vēl viens faktors, kurš mēdz “nogalināt” akumulatoru lēnām (apmēram pusgada vai gada laikā), bet droši- ir strāvas patēriņš vai noplūde nakts laikā (auto kompjūters, radio, signalizācija, kāda klusi degoša lampiņa bagāžniekā…). Miera režīmā ar ieslēgtu signalizāciju strāvas patēriņam nevajadzētu pārsniegt 0,1 A, ja jūsu auto ir apgādāts ar 100 Ah akumulatoru, vai 0,05 A, ja tas ir kāds mazais benzīnnieks.

 

Akumulatoru katalogs, ar bildēm un cenām šeit: http://www.autospeci.lv/products-page/akumulatori-auto/

Ātrāks katalogs šeit: http://www.yr.lv/