Kas ir SEO?
“SEO” ir saīsinājums no angļu valodas “Search Engine Optimization”. Iztiksim bez tulkošanas, teiksim vienkārši tā, ka tā ir mājaslapas optimizācija, lai sasniegtu pēc iespējas augstāku vietu interneta meklētājos. Parasti šeit runa ir tikai par Google meklētāju, pārējie nav tik svarīgi. Ja rakstam Krievijas tirgum, tad, protams, arī Yandex!
Tātad- ķersimies uzreiz vērsim pie ragiem, noskaidrosim, kas ir nepieciešams, lai jūsu bloga raksts, mājaslapa, produkts, prece vai pakalpojums nokļūtu Google meklētāja pirmajā lapā. Kāda SEO optimizācija jūsu lapai šī mērķa sasniegšanai būtu jāveic?
Varētu palasīt resursus Gūglē angļu valodā, un tad mēs iegūtu neskaitāmas lapas, ar SEO optimizācijas aprakstiem, kuros būtu rakstīts, ka pirmais un galvenais ir saturs, vēlreiz saturs un tikai saturs! Tam jābūt cilvēcīgi viegli lasāmam, noderīgam utt. Pirmkārt- mums jāņem vērā, ka atrašanās vietu Googles meklētājā nosaka datorprogrammas, nevis dzīvi cilvēki, attiecīgi- tās ir tās pašas programmas, kuras lāgā neprot pat iztulkot tekstu pareizi no latviešu uz angļu valodu, kur nu vēl saprast, kurš teksts būs lietotājam noderīgs, un kurš nē!!! Tātad- apgāžam pirmo mītu: lai atrastos Googles meklētāja pirmajā lapā, nekāds diži pareizi lasāmais saturs nav panākumu atslēga! Vismaz, ja runa ir par latviešu valodā rakstīto saturu. Google to tāpat nesaprot!!!
Saturam, protams, IR JĀBŪT, tomēr tam jāatbilst noteiktiem Gūgles principiem, kuri ir tīri mehāniskas dabas.
Lūk, šie principi: jums jāapzinās konkrētais ATSLĒGAS VĀRDS, ap kuru grozīsies visa šī raksta būtība. Respektīvi- vārds, pēc kura jūs gribētu, lai jūs Google meklētājs atrod. Šī raksta gadījumā tā būs abreviatūra “SEO”.
Šim atslēgas vārdam jāatrodas rakstā vismaz trīs reizes. Piecas reizes arī būs ok, bet divdesmit reizes gan nevajadzētu, tas Google meklētājam var arī nepatikt!!!! Pašam rakstam ir jābūt vismaz 300 vārdus garam, vēl labāk, ja tie būs 400 vārdi.
Ja atslēgas vārds pakļaujas locīšanai, tad to var ievietot tekstā dažādos locījumos un dažādos kontekstos zemāk, tomēr tam nav būtiskas nozīmes. Vismaz latviešu valodas gadījumā noteikti nav!
Tad vēl jāņem vērā, ka šim atslēgas vārdam jābūt augšā, lapas adresē. Šai lapai adrese ir www.autospeci.lv/seo-google
Tātad- ček! :) Nākošais, kas ir svarīgi, ka šim atslēgas vārdam būtu jābūt ne tikai vairākas reizes tekstā, bet arī HEADING, META DESCRIPTION un, godīgi sakot, arī PAGE DESCRIPTION kodos, kuri veido mājaslapas kodu. Liekas, ka šītā padarīšana ir pieejama tikai spečukiem, bet tā nav. Vairums mūšdienu lapu veidošanas dzinēju (Joomla, WordPress, Ecommerce, Drupal) ir tiktāl SEO optimizēti, ka šie lauki ir lietotājam redzamās vietās, un tajos vienkārši ir jāieraksta nepieciešamais tektsts, balstoties uz atslēgvārdu. Tas izskatās apmēram šādi:
Kas vēl būtu svarīgi saturā? Ja vēlaties, lai jūs atrod arī pēc bildītēm internetā, tad bildītes nosaukumam jābūt “SEO.jpg”. Nu, vienkārši, vai ne? Bildītēm jābūt pēc iespējas mazāka apjoma. Respektīvi, nevis MEGAbaiti, bet daži kilobaiti, lai nepadarītu lapu pavisam lēnu.
Daudzi SEO rakstu rakstītāji baidās no izejošajiem linkiem savos rakstos. Tas ir pilnīgi lieki, pat nepareizi- viens izejošais links uz labu resursu šo lapas SEO reitingu ne tikai nepazemina, bet var pat paaugstināt! Protams, ja ieliksiet linku uz kaut kādu kreiso interneta zāļu tirgotāju lapiņu, tad Gūgle jūs var ievietot savā melnajā sarakstā viens un divi!!!
Tā. Nu tas būtu par saturu!
Kā pareizi SEO optimizēt pašu lapas kodolu?
Tomēr galvenais ir paša domēna spēks- vecums, tā nosaukums, un saites uz to, jeb backlinks. Beklinki, tīrā latviešu valodā sakot. :)
Ko nozīmē SEO backlinks. Tās ir saites citās lapās, kuras ir uz jūsu mājaslapu. Ideālajā vesijā uz lapu kā tādu, šajā gadījumā tas būtu links www.autospeci.lv, vai arī vismaz uz lapu, tad šajā gadījumā tas būtu links uz šo rakstu.
Kas attiecas uz šiem beklinkiem, tad svarīgi, lai tie būtu no “zolīdām”, autoritatīvām lapām. Nu, piemēram, wikipēdijas, delfiem, tvneta. Teorijā šim linkiem vajadzētu tajās lapās atrasties ar “FOLLOW” atribūtu, bet šai teorijai atkal nav taisnība, tas ir kārtējais mīts. Protams, ka labāk, ja šāds atribūts IR, bet ja tā nav, arī tāds links dod jūsu lapai spēku. Piemēram, wikipēdijai visi izejošie linki ir ar “NOFOLLOW” atribūtu. It kā… Tomēr tie ir efektīvi.
Kopš deviņdesimtajiem gadiem eksistē speciālas beklinku ražošanas fermas, kuras Google ir akiceptējusi par labu esam. Pirmā un galvenā ir DMOZ direktorija. Tas ir neskaitāmu lapu zirneklis, kurš jūsu lapu publicē visos savos resursos, kaut gan pats nekādu derīgu saturu nesatur. Tā ir galvenā direktorija, no kuras Google sūc meklēšanas spēku, vēl joprojām šo resursu uzskatot par pašu svarīgāko, kad jānosaka lapas vērītba (page rank). Ak, jā, Google takš saka, ka viņi vairs neņemot vērā page rank un tāda lieta vairs neeksistējot. Neticiet viņiem! :)
Slikti ir tas, ka šajā direktorijā savu lapu iesniegt ir praktiski neiespējami. Latvijā ir tikai daži cilvēki, kuriem šajā direktorijā ir tiesības kaut ko ierakstīt vai labot, tā kā atrodiet viņus un samaksājiet, lai viņi jūsu lapu tajā ieraksta! :) Bet, nu, variet mēģināt- karogs jums lai rokā! https://www.dmoz.org/add.html
Otra līdzīga direktorija ir Yahoo directory. Tomēr DMOZ to būtiski pārspēj sava spēka un vērītbas ziņā.
Pēdējā gadu desmitā ir sartažotas tūsktošiem līdzīgas (bet efekta ziņā salīdzinoši ļoti neefektīvas) direktorijas, kurās jūs variet savu resursu ierakstīt par samaksu.
Sociālie tīkli un pārējā draza. Google apgalvo, ka tev tur jābūt. Reāli vienīgais tīkls, kuram ir augsts pagerank, ir Twitter. Pārējie nu tā…dažus linkus variet tur nopublicēt, bet BŪTISKAS nozīmes nevienam sociālajam tīklam lapas vērtības celšanā gūgles meklētāja reitingā nav. Vismaz pagaidām.
Tālāk: lapas kods (“dzinējs”), kuru lietot un gkurš būtu SEO draudzīgs.
Jāsaka tā: gandrīz jebkurš mūsdienu lapu koda pamats, sauksim to par dzinēju ir gana labs, svarīgi, tomēr diezgan svarīgi ir, lai tas būtu mobile friendly.
WordPress ir vienkāršākais un ātrāk apgūstamais priekš lietotāja. Attiecīgi, es neredzu jēgu, kapēc kādam vajadzētu lietot daudz grūtāko no lietotāja interfeisa viedokļa Jooomla vai vel grūtāko Drupal, kurš jau prasa zināmas programmēšanas zināšanas. Teorijā Joomla tiek vieglāk galā ar lielu mājaslapu, piemēram, internetveikalu, un Drupal ir par kapeiciņu ātrāks, bet tam visam nav tik būtiskas nozīmes, lai mēs to ņemtu vērā no SEO optimizācijas viedokļa. No šī viedokļa visi šie dzinēji ir labi.
Google pati apgalvo, ka viņa augstāk indeksēs ātru lapu, kuras serveris fiziski atrodas tajā valstī, kurā reģistrēts domēns, bet tam patiesībā nav teju nekādas nozīmes. Arī lēnas lapas mēdz atrasties Googles augšgalā. Un šī lapa, piemēram, ir .lv, bet hostējas Amsterdamā, jo vietējie hostingi, kuru serveri fiziski atrodas Latvijā, piedāvā maza apjoma diska vietu un ir piedevām pa dārgo.
Ja ņemam WordPress, tad runājot par SEO, ir ļoti labs SEO spraudnis, kurš palīdzēs jums ievadīt nepieciešamo informāciju pareizajās vietās. Tas ir Yoast SEO plugin spraudnis.
Tas īsumā un pamatā arī būtu viss, ja atcerēšos vēl ko būtisku, pierakstīšu vēlāk!
Lai jums izdodas! Un esiet pirmie gūglē!
P.S. Ā, jā, atcerējos vēl ko- var jau vienkārši lietot Google AdWords reklāmu tīklu, tomēr tas maksā naudu, un ja gribiet būt pirmie gūglē pēc populārākajiem atslēgvārdiem, tas gadā var prasīt tūkstošus! Šis raksts ir par to, kā šo naudu atstāt pie sevis, bēt gūglē tomēr būt pirmajiem! :)